Spowodowanie wypadku w ruchu drogowym - Adwokat Leszno
Odpowiedzialność karna za spowodowanie wypadku w ruchu drogowym jest uregulowana przede wszystkim w art. 177 Kodeksu karnego. Przewiduje on, że osoba naruszająca, chociażby nieumyślnie, zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, powoduje nieumyślnie wypadek, w którym inna osoba odniosła obrażenia ciała określone w art. 157, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Odrębnie uregulowana przy tym została podstawa odpowiedzialności za spowodowanie katastrofy (art. 173 k.k.), a odrębnie odpowiedzialność za sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy (art. 174 k.k.).
Wspomniany art. 157 k.k. reguluje odpowiedzialność za średni i lekki uszczerbek na zdrowiu.
Kara za spowodowanie wypadku w ruchu drogowym
Dla wymiaru kary duże znaczenie będzie mieć stopień uszczerbku na zdrowiu. Art. 177 dokonuje rozróżnienia pomiędzy wypadkiem, w wyniku którego ofiara doznała ciężkiego uszczerbku na zdrowiu oraz uszczerbku średniego lub lekkiego.
Jako ciężki uszczerbek na zdrowiu traktowane są:
-
pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia;
-
spowodowanie innego ciężkiego kalectwa, ciężkiej choroby długotrwałej lub nieuleczalnej, choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, całkowitej albo znacznej trwałej niezdolności do pracy w zawodzie lub trwałego, istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia ciała;
-
wycięcie, infibulacja lub inne trwałe i istotne okaleczenie żeńskiego narządu płciowego.
Jeśli w wyniku wypadku ofiara doznała ciężkiego uszczerbku na zdrowiu lub poniosła śmierć, sprawcy grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.
Spowodowanie średniego lub lekkiego uszczerbku na zdrowiu skutkuje karą pozbawienia wolności do 3 lat.
Dla ustalenia wysokości kary nie ma znaczenia, czy doprowadzając do wypadku, sprawca działał umyślnie, czy nieumyślnie. Liczy się wyłącznie skutek jego zachowania.
Katastrofa w ruchu lądowym
Można w tym miejscu wspomnieć o katastrofie w ruchu lądowym, czyli nagłym i groźnym zdarzeniu, które zakłóca ruch i dotyka wielu osób, a także pociąga za sobą duże straty materialne. „Katastrofą w ruchu lądowym […] jest wydarzenie zakłócające w sposób nagły oraz groźny ruch lądowy, sprowadzające konkretne, rozległe i dotkliwe skutki obejmujące większą liczbę ludzi lub mienie w znacznych rozmiarach oraz niosące ze sobą zagrożenie bezpieczeństwa powszechnego” – orzekł Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 28 lutego 1975 r. (V KZP 2/74).
Za nieumyślne spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Jeżeli wskutek katastrofy dojdzie do ciężkiego uszczerbku na zdrowiu wielu osób lub ich śmierci, w grę wchodzi kara od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.
Za umyślne spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym przepisy przewidują karę pozbawienia wolności od 1 roku do 10 lat, a jeśli następstwem jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu wielu osób – od 2 do nawet 15 lat pozbawienia wolności.
Spowodowanie wypadku w ruchu lądowym pod wpływem alkoholu
Zaostrzone zasady odpowiedzialności wchodzą w grę, gdy sprawca znajdował się pod wpływem alkoholu. W takiej sytuacji dolna i górna granica odpowiedzialności przewidziana za dane zdarzenie zostaje podniesiona o połowę. Jeśli więc za spowodowanie wypadku, w wyniku którego ofiara doznała lekkiego lub średniego uszczerbku na zdrowiu, grozi kara pozbawienia wolności do lat 3, to sprawca, który prowadził „po spożyciu”, musi się liczyć z ryzykiem spędzenia a więzieniu 4,5 roku.